De Mauritskliniek richt zich op dermatologische zorg in alle facetten.

Nieuws


‘Wij vervullen reële wensen voor reële mensen.’

Van acné tot huidkanker en alles daar tussenin: dat is het werkveld van de Mauritskliniek, een van de grootste aanbieders van dermatologische zorg in Nederland. Bestuurders Robert Marseille en Ivo Boslooper laten er momenteel een frisse wind waaien en rollen een nieuwe strategie uit, met meer aandacht voor cosmetische zorg. ‘Daarin maken we heel bewuste, ethische keuzes, zodat mensen ook bewust voor ons kiezen.’

Dermatologische zorg Mauritskliniek

‘Samen bouwen aan een gezonde zorgonderneming: dat is onze doelstelling voor de komende jaren’, vertelt Ivo Boslooper in de smaakvolle en rustgevend groen geschilderde vestiging van de Mauritskliniek in Utrecht. Ieder woord in die doelstelling is bewust gekozen. ‘We zeggen bijvoorbeeld nadrukkelijk dat we een zorgonderneming zijn: wij moeten onze eigen broek ophouden. De Mauritskliniek is een zelfstandig behandelcentrum: dat wil zeggen geen ziekenhuis en ook geen privékliniek. Wij leveren dezelfde medische zorg die je in een ziekenhuis kunt krijgen en bieden daarnaast, voortkomend vanuit de vraag van onze patiënten, sinds 2012 ook cosmetische zorg aan. Een deel van onze behandelingen is verzekerde zorg, een deel is onverzekerde zorg.’
Hoewel Boslooper de Mauritskliniek, met vestigingen in Den Haag, Utrecht, Nijmegen en Amsterdam, in de komende jaren nadrukkelijker wil profleren op het gebied van cosmetische zorg, is hij wars van de perfect ogende jongedames in lingerie, die de websites en brochures van menig privékliniek opluisteren. ‘Hierin herken ik niets van wat wij onze patiënten willen brengen. Wanneer het om cosmetische ingrepen gaat, richten wij ons op reële mensen met reële wensen. Glad, strak en opgepompt: dat is niet waarvoor wij gaan. We maken heel bewust andere keuzes en trekken een ondergrens van 21 jaar. Het betekent bijvoorbeeld dat we wel Botox-behandelingen aanbieden, maar dan vooral om het verouderingsproces af te remmen – niet om je helemaal strak te trekken. Wij willen dat je er goed uitziet, zonder dat mensen doorhebben hoe dat komt. We hebben een achtergrond in de medische zorg en kiezen daarom uitsluitend voor kwalitatief hoogwaardige behandelingen.

 

Gehele zorgtraject onder één dak

De Mauritskliniek is opgericht in 2004 als gevolg van lange wachtlijsten in het ziekenhuis, met een eerste relatief eenvoudige vestiging aan de Mauritskade in
Den Haag. In 2007 opende de vestiging in Utrecht haar deuren aan de Burgemeester Reigerstraat; zes jaar geleden verhuisde de kliniek naar de Arthur van Schendelstraat. Met 21 dermatologen en 35 specialisten in huis, is de Mauritskliniek een van de grootste aanbieders van dermatologische zorg in Nederland. ‘We verzorgen huidtherapie, behandelen spataderen en bieden daarnaast ook cosmetische zorg’, somt Boslooper op. ‘Alles wat aan de huid is gerelateerd, dus ook nagels, haren of aambeien, kunnen wij behandelen. Door onze patiënten het gehele zorgtraject onder één dak aan te bieden, kunnen wij hen beter bedienen dan een regulier ziekenhuis. Sinds 2015 hebben wij ook diverse KNO-artsen aangetrokken. Hierdoor zijn wij in staat zelfs de meest ingewikkelde oncologische behandelingen in het gezicht of bijvoorbeeld aangezichtschirurgie uit te voeren. Voor de patiënt is het traject veel minder tijdrovend. Je komt één keer voor een intake en het opstellen van een behandelplan en na twee weken kom je nog een keer voor de ingreep zelf.’

De korte doorlooptijd is een belangrijk speerpunt van de Mauritskliniek. Volgens Boslooper sluit de huidige gezondheidszorg wat dat betreft namelijk niet meer aan bij ondernemend Nederland. ‘Patiënten zijn veeleisender geworden: daar proberen wij goed op in te spelen. Bijvoorbeeld door ruimere openingstijden te hanteren, zodat je ook na werktijd voor een behandeling kunt langskomen. We hebben bovendien extra telefonistes ingezet, zodat ons callcenter rond lunchtijd – uit ervaring blijkt dat een moment waarop we veel worden gebeld – perfect bereikbaar blijft voor voorlichting en service. Ook zorgen we er dus voor dat je in twee afspraken klaar kunt zijn; wel zo fijn in onze drukke levens.’

 

Samen bouwen

Boslooper is sinds anderhalf jaar algemeen directeur en mede-eigenaar van de Mauritskliniek. Samen met zijn medebestuurder Robert Marseille zet hij tegenwoordig de lijnen uit. Het is hun ambitie om uiteindelijk in omvang te verdubbelen. Daarbij hoort de opening van meer vestigingen en een grotere focus op de cosmetische zorg. ‘Ik heb al vijftien jaar ervaring in het vak en werk sinds negen jaar bij de Mauritskliniek’, vertelt Boslooper. ‘Juist doordat ik binnen dit bedrijf diverse functies op de verschillende locaties heb vervuld, ken ik veel mensen op de werkvloer. Dat is me zeer dierbaar. Wanneer er iets bijzonders is, schrijf ik zelf de kaartjes. En toen het onlangs zo warm was, heb ik ijstaarten rondgestuurd. Wij willen met de Mauritskliniek in de top tien van beste dienstverleners komen te staan; dat kunnen we alleen bereiken met een goed en hecht team om ons heen. Daarom gaan we sámen bouwen aan onze doelstellingen.’

Dat sommige patiënten een persoonlijk bedankje aan medewerkers afleveren, stemt Boslooper trots. ‘We hebben als kliniek een fijne band met onze patiënten: dat vind ik heel waardevol. Als zelfstandig behandelcentrum zijn we wendbaar en kunnen we beter inspelen op de zorgvraag en wensen van onze patiënten. Heel belangrijk, want de patiëntervaring moét goed zijn – zowel in de verzekerde als de onverzekerde zorg. Het verschil zit in de beleving.’

  • Verschenen in Ondernamen Utrecht in 2018.
Delen

Gerelateerd nieuws