Wat zijn spataderen?

Spataderen of varices zijn ontsierende en soms pijnlijke verwijdingen van aderen, vaak in de benen. Spataderen kunnen op verschillende manieren worden behandeld.

Een spatader of varices is een verwijde ader die duidelijk zichtbaar is op de huid of voelbaar onder de huid. Ze ontstaan als de kleppen in de beenaderen niet goed meer werken. Deze kleppen zijn bedoeld om terugstromen van bloed te voorkomen. Het bloed in de benen kan hierdoor niet goed weg, waardoor overdruk ontstaat en de aderen uitzetten.

Spataderen zijn meestal blauw doorgeschemerd en kronkelig van vorm. Een spatader kan gevoelig en in sommige gevallen zeer pijnlijk zijn.

Aderen vervoeren bloed naar het hart. In de benen moet het bloed tegen de zwaartekracht in omhoog worden gestuwd. Klepjes in de aderen verhinderen dat het bloed terugstroomt. Als deze klepjes niet meer goed sluiten, stroomt het bloed terug. Door de hogere druk rekt de ader in het been nog meer uit, en ontstaat een spatader.

Zijn spataderen gevaarlijk?

Wanneer u spataderen niet tijdig laat behandelen kunnen complicaties optreden zoals bloedingen, aderontsteking, trombosebeen en verkleuringen. Ook kan er een open been onstaan, als spataders te laat herkend of niet behandeld worden.

Meer weten over spataderen of spataderbehandelingen? Neem contact met ons op.

Brochure spataderen Mauritskliniek
  • Uw gegevens

Let op: voor verzekerde zorg heeft u een verwijzing van uw arts nodig. Zonder verwijzing komen de kosten voor eigen rekening.
  • Heeft u medisch inhoudelijke vragen? Neem dan s.v.p. telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer 088 - 628 74 00.