Psoriasis - verschijnselen en diagnose

Verschijnselen bij psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte met rode plekken en schilfers op de huid, die over heel het lichaam voor kunnen komen. Naast jeuk en pijn zijn loslatende schilfers op kleding vaak hinderlijk en zorgen voor een gevoel van schaamte. Psoriasis is niet besmettelijk. De aandoening kan door behandeling aanzienlijk verbeteren, maar de ziekte kan niet definitief genezen. Ongeveer 300.000 mensen in Nederland hebben psoriasis.

Er zijn verschillende vormen van psoriasis. Psoriasis vulgaris is de bekendste en komt vooral voor op de strekzijde van de ellebogen en knieën. Andere vormen van psoriasis kunnen ook voorkomen in de huidplooien zoals de oksels, liezen en schaamstreek, op het behaarde hoofd, aan de nagels en op de handpalmen en voetzolen.

De precieze oorzaak van psoriasis is niet bekend, maar erfelijkheid speelt een belangrijke rol. Psoriasis komt voor op alle leeftijden. Meestal begint de ziekte na de puberteit, maar ook baby’s en ouderen kunnen psoriasis ontwikkelen.

Psoriasis is een zeer zichtbare aandoening en heeft veel invloed op het dagelijks leven. Het kan leiden tot verminderd zelfvertrouwen en schaamtegevoelens.

Diagnose en onderzoek bij psoriasis

Uw dermatoloog kan meestal de diagnose met het blote oog stellen. Bij twijfel zal er een huidbiopsie worden afgenomen.

De behandeling van psoriasis

Psoriasis kan op verschillende manieren behandeld worden, de behandeling verschilt per persoon. Psoriasis is op dit moment nog niet te genezen, maar de behandelingen richten zich op het zo goed mogelijk onderdrukken van de symptomen. Vaak worden verschillende behandelingen gecombineerd voor het beste resultaat.

Verschillende behandelmogelijkheden zijn:

1. Crème, zalf of vloeistof

Uw arts schrijft een crème, zalf of vloeistof voor die u op de psoriasisplekken moet smeren. Meestal doet u dit 1 of 2 x per dag. Voorbeelden zijn vitamine D crème, corticosteroïden (hormoonzalven), teerzalven en ditranolcrème.

2. Lichttherapie

Dit is een behandeling met uv-licht, meestal uv-B-licht. Soms moet u van tevoren in een bepaald soort bad (PUVA-behandeling).

3. Tabletten

U krijgt dan medicijnen van uw arts, bijvoorbeeld tabletten of capsules, die u moet slikken. Voorbeelden zijn methotrexaat, ciclosporine, acitretine, fumaraten.

Wat kunt u zelf doen tegen psoriasis?

Ontspanning kan een gunstige invloed hebben op psoriasis. Vermijd stress en probeer niet te krabben aan de huid. Door het krabben kunnen nieuwe huidbeschadigingen ontstaan. Houd uw huid vettig met zalven en olie. Hierdoor laten de schilfers makkelijker los en kunnen de uitwendige middelen beter door de huid dringen.

Zonlicht heeft een positief effect op psoriasis. Pas wel op dat u niet verbrandt. Teveel zon kan leiden tot schade aan de huid.

Prijzen en vergoedingen voor behandeling psoriasis

Lichttherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Houdt u hierbij rekening dat dit ten koste gaat van het wettelijk verplichte eigen risico.

Behandelmethoden