UVB Lichttherapie

UVB Lichttherapie is een behandeling voor patiënten met verschillende huidaandoeningen. Door het ultraviolet licht wordt de celgroei beïnvloed en remt het ontstekingsproces in de huid.

UVB Lichttherapie is een behandeling voor patiënten met verschillende huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis, vitiligo en polymorfe lichteruptie (zonneallergie). Door het ultraviolet licht wordt de celgroei beïnvloed en remt het ontstekingsproces in de huid.

De UVB lichttherapie behandeling

Tijdens de therapie staat u in een gesloten lichtcabine. De belichtingstijd wordt langzaam opgehoogd om verbranding te voorkomen. Lichttherapie heeft pas effect als u wat langer in de cabine staat, daarom merkt u pas effect na enkele weken therapie. Twee keer per week wordt u belicht. Tijdens de belichting heeft u een UV-bril op om de ogen te beschermen. De duur van de lichttherapiekuur is per persoon verschillend, maar meestal ongeveer 10 à 12 weken.

Na de UVB lichttherapie behandeling

De huid kan droger worden van de lichttherapie. Smeren met een vette zalf/crème kan helpen de droogheid te verminderen. Langdurige, overmatige blootstelling van de huid aan zonlicht kan een versnelde veroudering van de huid en huidkanker veroorzaken. Extra zonnebaden of langdurige blootstelling van de huid aan de zon wordt tijdens de lichttherapie dan ook sterk afgeraden.

Prijzen en vergoedingen van de UVB lichttherapie behandeling

Lichttherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Houdt u hierbij rekening dat dit ten koste gaat van het wettelijk verplichte eigen risico.

Verdere informatie over de UVB lichttherapie behandeling

De behandeling wordt uitgevoerd door een doktersassistent of een verpleegkundige. De dermatoloog kijkt regelmatig mee om de effectiviteit van de behandeling te bepalen en zo nodig bij te stellen.