Actinische keratosen - plekjes op de huid

Actinische keratosen zijn goedaardige plekjes op de huid, die ontstaan door schade van zonlicht. Ze komen vooral voor in het gezicht en op de bovenkant van de handen. Het kan een begin zijn van huidkanker.

Verschijnselen bij actinische keratosen

Actinische keratosen zien er gewoonlijk uit als ruwe plekjes op de huid. De kleur is meestal huidkleurig tot rood of bruin. De grootte kan wisselen van enkele millimeters tot enkele centimeters.

De plekjes zitten vooral op aan de zon blootgestelde huid, zoals:

• het gezicht
  • de hoofdhuid
  • de bovenkant van de handen
  • de onderste helft van de armen
  • het decolleté (de borst) bij vrouwen

In het begin zijn de plekjes beter te voelen dan te zien. Mensen met actinische keratosen geven vaak aan dat op dezelfde plek steeds opnieuw harde schilfers ontstaan. Soms zijn de plekjes gevoelig als ze aangeraakt worden. Vaak zijn er meerdere plekjes te zien.

Onderzoek en diagnose bij actinische keratosen

Uw arts kan aan de plekjes op uw huid zien of u actinische keratosen heeft. Soms wil de arts zeker weten of er geen sprake is van een andere ziekte van de huid. Dan zal de arts een klein stukje huid wegnemen (biopt) om dit stukje huid te laten onderzoeken. Voor het wegnemen wordt uw huid plaatselijk verdoofd.

Behandeling van actinische keratosen

Er zijn verschillende behandelmogelijkheden:

Cryotherapie (vloeibare stikstof)

Bij cryotherapie wordt de actinische keratose bevroren met vloeibare stikstof. Hierna ontstaat soms een blaar. Er kan een wit litteken ontstaan. Grotere gebieden van actinische keratose worden vaak niet met vloeibare stikstof behandeld.

5-fluorouracil-crème (Efudix)

Dit is een celgroeiremmende stof (cytostaticum). Dit bestanddeel wordt opgenomen door de ‘foute’ cellen in de huid, waardoor deze cellen kapot gaan. Vanwege de bijwerkingen dient de crème nauwkeurig op de plekken worden aangebracht. Bijwerkingen treden alleen daar op waar de crème is aangebracht. Bijwerkingen kunnen zijn: jeuk, een branderig gevoel, pijnlijke en gevoelige huid of roodheid, schilfervorming en zwelling van de huid.

Fotodynamische therapie (PDT)

Wordt vooral gebruikt bij uitgebreide afwijkingen. Een crème, die de actinische keratose gevoelig maakt voor licht, wordt op de huid aangebracht. Door belichting met een speciale lamp wordt de actinische keratose vervolgens vernietigd. Deze behandeling kan pijnlijk zijn. Deze behandeling duurt langer dan andere behandelingen. Houdt rekening met ongeveer drie tot vier uur, in verband met het laten inwerken van de crème.

Imiquimod-crème (Aldara)

Imiquimod is een crème dat het eigen afweersysteem activeert om de ‘foute’ cellen op te ruimen. Imiquimod werkt alleen op de beschadigde cellen. Het heeft geen effect op de gezonde huid. Wel kunnen andere door de zon beschadigde plekjes, die nog niet met het blote oog zichtbaar zijn, ook reageren op de behandeling met imiquimod-crème.

Wat kunt u zelf doen tegen actinische keratosen?

Gebruik een goede zonnebrandcrème met een factor (minimaal 30) en draag beschermende kleding zoals een hoed of petje. Vermijd de zon op de heetste momenten van de dag tussen 11.00 en 15.00 uur. Houd hele jonge kinderen zo veel mogelijk uit de zon. Vermijd de zonnebank.

Houd verder uw huid goed in de gaten. Wees alert op nieuw ontstane, snel groeiende plekjes.

Prijzen en vergoeding van de actinische keratosen behandeling

De behandeling door middel van crèmes en stikstof, valt binnen de basisverzekering. Klik op onderstaande link om de prijslijst te bekijken mocht de behandeling niet door uw zorgverzekeraar vergoed worden.

Behandelmethoden