Fotodynamische therapie (PDT)

Fotodynamische therapie (PDT) is een relatief nieuwe behandelmethode binnen de dermatologie en kan worden toegepast bij specifieke vormen van (voorstadia van) huidkanker zoals: actinische keratose, ziekte van Bowen en basaalcelcarcinoom.

De behandeling valt mogelijk binnen uw verzekering

De fotodynamische therapie behandeling

PDT bestaat uit de combinatie van het lokaal aanbrengen van een lichtgevoelige stof (een zogenaamde “foto-sensitizer” – een crème, gel of spray) en blootstelling aan een specifieke lichtbron. Hierdoor ontstaat er ter plaatse van de tumor een chemische reactie, waardoor de tumorcellen afsterven.

Er zijn diverse behandelprotocollen, die voornamelijk verschillen in de keuze van de foto-sensitizer, de applicatietijd, de lichtbron, de dosering en de herhaalfrequentie. U krijgt een persoonlijk behandelplan op basis van de gestelde diagnose.

De behandeling wordt poliklinisch en beslaat gemiddeld een halve dag. Vaak is er sprake van 1 of twee sessies.

Wat mag u niet tijdens de fotodynamische therapie behandeling?

• Gedurende de tijd dat de gel of crème moet inwerken dient u de behandelplaats niet bloot te stellen aan koude of aan (fel) zonlicht. De behandelplaats kunt u ook tijdens de inwerktijd afdekken met een lichtwerende folie (aluminium huishoudfolie).
  • Tijdens de belichtingen worden uw ogen beschermd door een speciale bril of worden uw ogen afgedekt.

Na de fotodynamische therapie behandeling

• Direct aansluitend aan de behandeling zal er enige roodheid en zwelling optreden. Soms ontstaat er korstvorming of een schaaf-/brandwondje. Genezing treedt op na 2 tot 6 weken.
  • U dient het behandelde gebied goed te beschermen tegen zonlicht. U kunt hiervoor een zonnebrand-crème gebruiken (factor 30 of hoger). Blootstellen aan zonlicht kan aanleiding geven tot pigmentverschuivingen, waardoor lichte en donkere plekken kunnen ontstaan.
  • Bij aanhoudende napijn van de behandelplaats, kunt u een pijnstiller gebruiken (bijv. paracetamol) of een koelelement.
  • Wanneer er een oppervlakkige schaaf- of brandwond ontstaat, kunt u deze dagelijks afdekken met een speciaal wondverband (bijv. Allevyn ®). Dit kunt u op recept van uw arts verkrijgen.

Wanneer dient u uw arts te waarschuwen?

Neem bij problemen (zoals een nabloeding, hevige napijn, infectie) contact op met uw behandelend arts.