Resultaten huidkankerdag 2018

Bij 1 op de 7 mensen verdachte plekken geconstateerd.

Tijdens de Huidkankerdag van 2 juni jl. werden bij 514 van de ruim 3500 deelnemers verdachte plekken gezien. Bij meer dan 200 mensen werd een zeer hoge verdenking op huidkanker geconstateerd, waarbij in 28 gevallen mogelijk sprake was van een melanoom, de kwaadaardigste variant van huidkanker.

Risicogroepen

Deelnemers met verdachte plekken hebben het advies gekregen om zich nader te laten onderzoeken.
Behalve de verdenkingen op huidkanker, is bij enkele honderden mensen geconstateerd dat de huid is beschadigd door zon. Mensen die regelmatig verbranden in de zon, veel moedervlekken hebben of mensen die geregeld een zonnebank bezoeken, lopen een verhoogd risico op het krijgen van huidkanker. Dat geldt ook voor roodharigen of mensen met een buitenberoep.

Colette van Hees, voorzitter van de dermatologenvereniging NVDV: “We moeten genieten van de zon, maar wel bewust mee omgaan en zorgen dat we niet verbranden. Voor risicogroepen is een regelmatige controle van de eigen huid daarom belangrijk. De resultaten van de Huidkankerdag maken dit opnieuw duidelijk.”

Veel animo voor de spreekuren van de Mauritskliniek

Bijna 180 dermatologen van ruim 80 klinieken uit het hele land deden mee aan de Huidkankerdag die voor de zesde keer werd gehouden. Ook de Mauritsklinieken deden mee; de opkomst was wederom erg hoog.

“We moeten genieten van de zon, maar er wel bewust mee omgaan en zorgen dat we niet verbranden. Voor risicogroepen is een regelmatige controle van de huid daarom belangrijk."
Hester van Thiel

Warning: Undefined array key "selection" in /var/www/ukstijlbre-croce/wordpress/releases/20240307141358/content/themes/mauritskliniek/controllers/posts.php on line 32

Gerelateerd nieuws