In de media: Alles voor de huid


Mauritskliniek - Alles voor de huid

Bij Mauritskliniek draait het om gespecialiseerde zorg met persoonlijke aandacht

Persoonlijk, duidelijk en goed geregeld: daar staat Mauritskliniek voor. Bij deze focuskliniek met vestigingen in Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Nijmegen kun je terecht voor de diagnostisering en behandeling van huidziekten, huidaandoeningen en  spataderzorg. Vestigingsmanager José Lam en operationeel directeur Elly Evers spelen in op de ontwikkelingen in de zorg en hebben de ambitie om de komende jaren verder te specialiseren op het gebied van huidkanker en spataderen.

 

José heeft jarenlange ziekenhuiservaring, waarvan een groot deel in managementfuncties. Daarnaast is ze  werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Zij merkt dat er soms een verkeerd beeld bestaat van klinieken. Ze licht toe: ‘Onze kliniek is een zelfstandig behandelcentrum (ZBC) dat gespecialiseerd is in dermatologie. Mensen denken vaak dat we een privékliniek zijn en dat je een behandeling zelf moet betalen, maar negentig procent van onze zorg is
verzekerd. Wij bieden alle zorg die ook op een polikliniek van het ziekenhuis wordt gegeven. En omdat wij, in tegenstelling tot het ziekenhuis geen klinische zorg, intensive care en eerste hulp hebben, kunnen wij onze zorg heel efficiënt regelen.’ 


Goed geregeld

Dat betekent dat patiënten snel terecht kunnen en dat het hele zorgtraject onder één dak plaatsvindt. ‘Als patiënten een verwijzing van hun huisarts hebben gekregen, staat de eerste afspraak binnen een paar dagen gepland,’ vertelt Elly. ‘Dan kunnen we ook gelijk handelen, bijvoorbeeld door een biopt te nemen. Daarna zien we de patiënt snel terug om te beginnen met de behandeling. Doordat wij alle medisch-specialisten in huis hebben, van dermatologen tot vaatchirurgen, kunnen wij de gehele behandeling uitvoeren.’

Persoonlijk en duidelijk

Bij Mauritskliniek zijn patiënten geen nummer, maar mensen met wensen, zorgen en vragen. ‘We nemen de tijd om iemand uit te leggen wat de behandeling inhoudt en vooral waarom we deze behandeling doen. Dat doen we niet in vakjargon, maar in heldere taal die aansluit bij de belevingswereld van de patiënt.’ Daarnaast is er ook aandacht voor de praktische kant. ‘Als je een zalfje meekrijgt, is het wel zo fijn als iemand je uitlegt hoeveel zalf je precies moet smeren. Het lijkt misschien futiel, maar juist die kleine dingen dragen bij aan de ervaring van onze patiënten. En die staat bij ons voorop,’ vertelt José.


Huidkanker en spataderen

Van huidkanker tot acné en eczeem en van aambeien tot overmatig zweten: bij Mauritskliniek kun je terecht met alles wat met de huid te maken heeft. Onder leiding van Elly en José gaat de kliniek in Utrecht de komende jaren verder uitbreiden op de gebieden huidkanker en spataderen. ‘Zo’n dertig jaar geleden was het gebruik van zonnebrand verre van vanzelfsprekend en lagen we onbeschermd te bakken in de zon. Daar zien we nu de gevolgen van. Ongeveer één op de zes Nederlands krijgt huidkanker en dat aantal groeit. Er is dus veel behoefte aan dermato-oncologische zorg. Wij kunnen die zorg bieden.’ Het uitvoeren van spataderbehandelingen is een andere specialisatie van de kliniek. ‘Met een uitgebreid en kundig team van flebologen, vaatchirurgen en vaatlaboranten kunnen patiënten snel bij ons terecht,’ aldus Elly.


Handen ineen met huisartsen

‘Nederland is op medisch gebied een behoorlijk conservatief land,’ vervolgt José. ‘Vanuit huisartsen wordt steeds meer naar ZBC’s doorverwezen. Daar zijn wij uiteraard heel blij mee.’ Mauritskliniek zet zich dan ook in voor een goede samenwerking met huisartsen. ‘Onze lijnen zijn kort en we maken tijd voor collegiaal overleg. En met het oog op betaalbare zorg geven onze dermatologen huisartsen trainingen om huidkanker te herkennen. Wanneer moeten ze patiënten doorsturen en wanneer kunnen ze zelf behandelen? Ook leren we doktersassistenten om kleine ingrepen zelf in de huisartsenpraktijk te kunnen doen, zoals het verwijderen van wratten.

Zorg in zware tijden

Toen het coronavirus zich in een rap tempo verspreidde, kon de Mauritskliniek zich even rap aanpassen. ‘Doordat wij geen logge organisatie zijn, kunnen we onze focus razendsnel verleggen,’ verduidelijkt José. ‘Zo mogelijk doen we onze consulten telefonisch, waarbij patiënten foto’s van de aangedane plekken via een beveiligde verbinding op kunnen sturen. Inmiddels doen we ook videoconsulten. Ik ben heel dankbaar dat wij in deze bizarre tijd ons steentje kunnen bijdragen door de zorg gewoon door te laten gaan. Niet voor niets hebben we gekozen voor een beroep in de zorg: we willen er zijn voor mensen.

 

ONDERNAMAN: Mauritskliniek Alles voor de huid

 

Delen

Gerelateerd nieuws