Jeuk - jeukende huid, wat kan het zijn?

Jeuk is een prikkend of branderig gevoel van de huid waarbij men wil krabben of wrijven om de jeuk te stoppen. Jeuk is een van de meest voorkomende huidklachten.

Verschijnselen bij jeuk

Jeukklachten kunnen variëren van lichte, irriterende gevoelens tot zeer heftige jeuk. Soms kan de jeuk zo heftig zijn dat men de huid tot bloedens toe kapot krabt. Volgens veel patiënten met chronische jeuk, is jeuk soms erger dan pijn. Jeuk kan ook zo heftig zijn dat het uw leven totaal beheerst en uw dagelijkse bezigheden beïnvloedt.

Diagnose en onderzoek bij jeuk

Er zijn veel oorzaken voor jeuk. Als er geen duidelijke, zichtbare oorzaak te vinden is, kan de dermatoloog door middel van onderzoek (bijvoorbeeld bloedonderzoek) de oorzaak onderzoeken.

De behandeling van jeuk

De behandeling van jeuk is afhankelijk van de oorzaak. Een behandeling kan variëren van het smeren van een crème, het slikken van medicijnen tot lichttherapie.

Wat kunt u zelf doen tegen jeuk?

• Probeer niet te krabben of te wrijven indien u jeuk heeft. Liever kloppen op de huid of smeren met een verkoelende zalf. Probeer eventueel afleiding te zoeken.
  • Het dragen van ruwe of wollen kleding kan de jeuk verergeren. Deze kleding vermijden.
  • De huid droogt uit na contact met warm water waarna de jeuk kan verergeren. Probeer daarom niet te vaak, te lang of te heet te douchen of in bad gaan. Gebruik daarbij ook een hypoallergene, parfumvrije bad- of douche emulsie of gel. Na het douchen de huid niet droog wrijven maar droog deppen.
  • Knip uw nagels kort, vijl ze glad en houd ze schoon.
  • Omdat bloedvatverwijding jeuk kan verergeren liever alcohol, warme en gekruide spijzen en sterke temperatuurswisselingen van een koude naar warme omgeving zoveel mogelijk beperken.
  • Indien een geneesmiddel mogelijk de oorzaak is van de jeuk, dient u dit middel in overleg met uw arts te stoppen of te wijzigen.