Anale pijn - klachten, diagnose, behandeling

Pijn in en rond de anus komt vaak voor, toch rust er nog taboe op. Het kan veel verschillende oorzaken hebben.

Dit betreft verzekerde zorg

Verschijnselen bij anale pijn

Pijn in en rond de anus kan verschillende oorzaken hebben. Er kunnen wondjes zichtbaar zijn, uitwendige aambeien of een kloofje. Ook kan de huid rond de anus rood en geïrriteerd zijn. Soms is er niets te zien aan de buitenkant, maar is het ongemak des te groter.

Onderzoek bij anale pijn

De arts neem de tijd om naar uw klachten te luisteren en vragen te stellen over uw gezondheid. Vervolgens wordt u lichamelijk onderzocht. De arts kijkt dan naar uw anus en de huid eromheen.

Anale pijn kan diverse oorzaken hebben. Enkele veel voorkomende oorzaken zijn:

Klachten kunnen ook veroorzaakt worden door het laatste stukje van de darm en anus. In dat geval zal de arts ook iets dieper willen kijken. Dit onderzoek heet proctoscopie. De arts zal hier alleen toe besluiten als het vermoeden bestaat op een dieperliggende oorzaak.

Wat is proctoscopie?

Proctoscopie is een onderzoek waarbij met een proctoscoop in het laatste stuk van de darm gekeken wordt. Een proctoscoop is een metalen buis met een lampje. De arts kan hiermee de laatste 5 – 8 cm van de darm bekijken. Als er een aambei te zien is, kan deze direct worden behandeld.

Voorbereiding op het consult en onderzoek

Om u zo goed mogelijk te kunnen onderzoeken, adviseren wij u om vantevoren een klysma te kopen. Hiermee maakt u het laatste deel van de dikke darm leeg. U kunt Microlax (2 stuks) kopen bij drogist of apotheek. Lees voor gebruik goed de bijsluiter. U brengt dit op twee momenten in:

1. De avond voor het consult, ongeveer 2 uur voordat u naar bed gaat.
  2. Op de dag van het consult, ongeveer 2 uur voor vertrek van huis.

Heeft u zeer hevige buikpijn, zeer hevige anale pijn of een chronische darmonsteking? Dan adviseren we u dit niet te gebruiken.

U hoeft voor het onderzoek niet nuchter te zijn; u mag gewoon eten en drinken.

Draag op de dag van het consult / onderzoek makkelijke kleding en neem extra ondergoed mee.

De meeste mensen kunnen gewoon zelf terug naar huis rijden of fietsen. Soms is er pijn / een onaangenaam gevoel. Dan kan het prettig zijn als iemand u naar huis kan brengen.

Behandeling bij anale pijn

De behandeling van anale pijn is geheel afhankelijk van de diagnose. In sommige gevallen kan met een crème of zalf worden volstaan. Soms is er een ingreep nodig. De arts zal dit uitgebreid met u bespreken en u besluit samen wat voor u de meest geschikte behandeling is.

Wat te doen bij anale pijn?

Omdat de oorzaken van anale pijn erg kunnen verschillen, is het lastig om praktische tips te geven. In het algemeen kunnen we stellen: loop niet te lang rond met uw klachten en maak een afspraak bij uw huisarts.