‘Een goed gesprek met een patiënt, tot steun zijn, daar word ik blij van’

Huid


Doktersassistent Carola Timmers weet welke impact een huidaandoening kan hebben

Carola Timmers | Mauritskliniek

‘Ik was altijd de enige die zwom’

Het verschil tussen een ziekenhuis en de Mauritskliniek? Doktersassistent Carola Timmers vergelijkt het wel eens met een supermarkt en een bakker. Bij de supermarkt kun je terecht voor al je boodschappen, van brood tot vlees tot fruit. Bij de bakker draait alles om brood. Bij de Mauritskliniek draait alles om huidaandoeningen. Ook is de Mauritskliniek net als de bakker klein van opzet. Carola: ‘Mensen voelen zich gekend en gehoord.’

‘Een goed gesprek met een patiënt, tot steun zijn, daar word ik blij van, zegt Carola. ‘Als een patiënt goed geïnformeerd en met vertrouwen de deur weer uitgaat, voel ik me goed. Zeker patiënten met een chronische aandoening, zoals psoriasis, eczeem of vitiligo, begeleiden we langere tijd in onze kliniek. Je leert elkaar kennen, bouwt een band op. Dat vind ik een mooie kant van mijn werk.’

Eigen spreekuur
Carola heeft als doktersassistent een eigen spreekuur waarin ze kleine ingrepen doet, zoals het verwijderen van wratjes. Ook behandelt ze onder andere haaruitval (alopecia) en overmatig zweten (hyperhidrose) met injecties. Daarnaast ondersteunt ze de dermatoloog tijdens het spreekuur. Dan neemt ze bijvoorbeeld een klein stukje huidweefsel weg dat bestemd is voor onderzoek (biopt) of ze maakt een foto van de huidaandoening. Ook verzorgt ze met een collega de lichttherapie in de Mauritskliniek Den Haag. ‘Lichttherapie passen we veel toe bij chronische aandoeningen, zoals psoriasis, vitiligo en eczeem. De UVB-straling remt ontstekingen in de huid. Deze mensen komen dan elke keer dezelfde gezichten tegen, dat vinden ze prettig.’

Geurtjes en kleurtjes
Carola werkte twaalf jaar lang als schoonheidsspecialist. Geurtjes en kleurtjes’ zijn nog steeds haar hobby. Een mooie parfumeriezaak kan ze maar moeilijk voorbijlopen. Gaandeweg merkte ze dat ze meer zorgend dan zakelijk was. Ze wilde verdieping, minder cosmetisch, meer medisch. ‘Ik heb nooit spijt gehad van mijn overstap naar de Mauritskliniek. En de kennis vanuit mijn schoonheidssalon gebruik ik nog steeds. Ik geef bijvoorbeeld huidverzorgingstips of adviseer over een goede crème voor acné.’

Impact huidaandoening
De doktersassistent van de Mauritskliniek weet vanuit haar eigen gezin hoe groot de impact van een huidaandoening kan zijn. ‘Het praktische ongemak van steeds maar smeren met vettige basiszalven, hormoonzalven en huidschilfers in je huis. Maar ook de psychische gevolgen van een huidaandoening – ik was op vakantie altijd de enige die zwom. De huidaandoening had effect op het hele gezin. Ik kan me daardoor goed inleven in patiënten, ik weet wat ze doormaken.’

Goed geregeld
We hebben in de Mauritskliniek veel gespecialiseerde kennis in huis. Niet dat onze klinieken een toonbeeld zijn van overdreven luxe, maar we hebben organisatorisch alles wel goed geregeld. Zo hebben we korte wachttijden en een goed elektronisch patiënten systeem. Daarin kan elke medewerker alles terugvinden, de patiënt hoeft niet elke keer hetzelfde verhaal te vertellen. En de sfeer onderling is goed, we hebben samen veel plezier. Dat merken patiënten als ze bij ons binnenkomen.’

 

Mauritskliniek: Persoonlijk, duidelijk, goed geregeld

Delen

Gerelateerd nieuws